Podporte našu farnosť

Môžete tak urobiť zaslaním vášho daru na náš farský účet:

SK59 0900 0000 0001 0582 4874

Ďakujeme!

Sviatosť birmovania (2)

O sviatosti

Sviatosť birmovania tvorí spolu s krstom a Eucharistiou jeden celok sviatostí uvádzania do kresťanského života“, ktorého jednotu treba zachovať. „Preto treba veriacim vysvetliť, že prijatie sviatosti birmovania je potrebné na dovŕšenie krstnej milosti. Veď pokrstených „sviatosť birmovania dokonalejšie spája s Cirkvou a bohato ich obdarúva osobitnou silou Ducha Svätého, takže sú ako praví Kristovi svedkovia väčšmi povinní šíriť a brániť vieru slovom i skutkom“.

Zo slávenia sviatosti birmovania je zrejmé, že jej účinok spočíva v osobitnom vyliatí Ducha Svätého, aké kedysi apoštoli dostali v deň Turíc.
Preto birmovanie prináša vzrast a prehĺbenie krstnej milosti:
— prehlbuje naše zakorenenie v Božom synovstve, v ktorom voláme: „Abba, Otče!“;
— pevnejšie nás zjednocuje s Kristom;
— zveľaďuje v nás dary Ducha Svätého;
— zdokonaľuje naše spojenie s Cirkvou;
— dáva nám osobitnú silu Ducha Svätého, aby sme ako praví Kristovi svedkovia slovom i skutkom šírili a bránili vieru, aby sme odvážne vyznávali Kristovo meno a nikdy sa nehanbili za kríž.

Birmovanie, takisto ako krst, ktorého je dovŕšením, sa udeľuje iba raz. Birmovanie totiž vtláča do duše nezmazateľný duchovný znak, „charakter“, ktorý znamená, že Ježiš Kristus označil kresťana pečaťou svojho Ducha a obdaril ho mocou z výsosti, aby bol jeho svedkom.
Sviatosť birmovania môže a má prijať každý pokrstený, ktorý ešte nebol birmovaný. Keďže krst, birmovanie a Eucharistia tvoria jednotu, „veriaci sú povinní prijať túto sviatosť vo vhodnom čase“, lebo sviatosť krstu je síce bez birmovania a Eucharistie platná a účinná, ale uvádzanie do kresťanského života ostáva neúplné.

Latinský zvyk už od stáročí určuje ako orientačný bod na prijatie birmovania „vek usudzovania“.

Príprava na birmovanie má viesť kresťana k intímnejšiemu zjednoteniu s Kristom, k živšej dôvernosti s Duchom Svätým, s jeho činnosťou a s jeho darmi a vnuknutiami, aby mohol lepšie vziať na seba apoštolské povinnosti kresťanského života. Preto sa má birmovná katechéza usilovať o prebudenie vedomia príslušnosti ku Kristovej Cirkvi, a to tak k všeobecnej Cirkvi, ako aj k farskému spoločenstvu, ktoré má osobitnú zodpovednosť za prípravu birmovancov.

(podľa Katechizmu Katolíckej Cirkvi, č. 1285 – 1321)

Podmienky k prijatiu

Sviatosť birmovania sa v našej farnosti vysluhuje po náležitej príprave tých, ktorí túto sviatosť ešte neprijali a prejavili záujem ju prijať.

Prejavenú snahu a túžbu prijať túto sviatosť musia potvrdiť aj splnením požiadaviek, ktoré k jej prijatiu ustanovil Farár farnosti.  

Podmienky k prijatiu sviatosti birmovania:
      1. Prijatá sviatosť krstu.
      2. Účasť na formačných a informačných stretnutiach, ako aj na piatkovej mládežníckej sv. omši.
      3. Ochota podieľať sa na živote farnosti a snahu o osobné formovanie v duchu viery Katolíckej cirkvi.
      4. Pristupovanie ku sviatostiam (sv. omša, sviatosť zmierenia) je dobrovoľné, avšak podľa Kódexu kánonického práva má farár právo vyhodnotiť pripravenosť adepta na prijatie sv. birmovania podľa svojho uváženia. Ako birmovanec nepreukazuje známky vážneho záujmu o prijatie sviatosti birmovania, snahu o pochopenie podstaty života Cirkvi, má právo mu prijatie tejto sviatosti oddialiť.



Základné modlitby

KATOLÍCKY POZDRAV
Pochválený buď Ježiš Kristus. - Naveky. Amen.

ZNAMENIE KRÍŽA (a prežehnanie sa)
V mene Otca i Syna i Ducha Svätého. - Amen.

MODLITBA PÁNA
Otče náš, ktorý si na nebesiach,posväť sa meno tvoje, príď kráľovstvo tvoje,buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi.Chlieb náš každodenný, daj nám dnesa odpusť nám naše viny,ako i my odpúšťame svojim vinníkom,a neuveď nás do pokušenia,ale zbav nás zlého. Amen.

ANJELSKÉ POZDRAVENIE
Zdravas', Mária, milosti plná, Pán s Tebou,požehnaná si medzi ženamia požehnaný je plod života Tvojho, Ježiš.Svätá Mária, matka Božia,pros za nás hriešnych terazi v hodinu smrti našej. Amen.

CHVÁLA NAJSVÄTEJŠEJ TROJICE
Sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému, ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz, i vždycky i na veky vekov. Amen

ANJEL PÁNA (modlime sa ráno, na obed aj večer)
Anjel Pána zvestoval Panne Márii. R/. A ona počala z Ducha Svätého. Zdravas', Mária...Hl'a, služobnica Pána.R/. Nech sa mi stane podľa tvojho slova. Zdravas', Mária...A Slovo sa telom stalo.R/. A prebývalo medzi nami. Zdravas', Mária.Oroduj za nás, svätá Božia Rodička.R/. Aby sme sa stali hodní Kristových prisľúbení.Modlime sa. Bože, z anjelovho zvestovania vieme, že tvoj Syn Ježiš Kristus sa stal človekom; prosíme ťa, vlej nám do duše svoju milosť, aby nás jeho umučenie a kríž priviedli k slávnemu vzkrieseniu. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.

RADUJ SA, NEBIES KRÁĽOVNÁ (modlime sa vo Veľkonočnom období namiesto Anjel Pána)
Raduj sa, nebies kráľovná, aleluja, lebo koho si nosila, aleluja, z mŕtvych vstal, jak predpovedal, aleluja. Pros, aby nás k sebe prijal, aleluja. Raduj sa a veseľ sa, Panna Mária, aleluja. Lebo Pán naozaj vstal z mŕtvych, aleluja.
Modlime sa
Bože ty si zmŕtvychvstaním tvojho Syna, nášho Pána Ježiša Krista, potešil celý svet. Prosíme ťa, daj, aby sme na príhovor jeho Rodičky Panny Márie dosiahli radosti večného života. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.

APOŠTOLSKÉ VYZNANIE VIERY
Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme, i v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána, ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny, trpel za vlády Poncia Piláta, bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný; zostúpil k zosnulým, tretieho dňa vstal z mŕtvych, vystúpil na nebesia, sedí po pravici Boha Otca všemohúceho. Odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych. Verím v Ducha Svätého, v svätú Cirkev katolícku, v spoločenstvo svätých, v odpustenie hriechov, vo vzkriesenie tela a v život večný. Amen.

ŠESŤ HLAVNÝCH PRÁVD
1. Boh je len jeden
2. V Bohu sú tri osoby: Otec, Syn a Duch Svätý
3. Boží Syn sa stal človekom, aby nás vykúpil
4. Boh je spravodlivý sudca: dobrých odmieňa a zlých tresce
5. Duša človeka je nesmrteľná
6. Božia milosť je na spásu potrebná

HLAVNÉ PRIKÁZANIE
Milovať budeš Pána, svojho Boha, celým svojím srdcom, celou svojou dušou, celou svojou silou a celou svojou mysľou a svojho blížneho ako seba samého. (Lk 10, 27-28)

DESATORO BOŽÍCH PRIKÁZANÍ
1. Ja som Pán, tvoj Boh! Nebudeš mať okrem mňa iných bohov, ktorým by si sa klaňal
2. Nevezmeš Božie meno nadarmo
3. Pamätaj, že máš svätiť sviatočné dni
4. Cti svojho otca a svoju matku
5. Nezabiješ
6. Nezosmilníš
7. Nepokradneš
8. Nebudeš krivo svedčiť proti svojmu blížnemu
9. Nebudeš žiadostivo túžiť po manželke svojho blížneho
10. Nebudeš túžiť po majetku svojho blížneho

PÄTORO CIRKEVNÝCH PRIKÁZANÍ
1. V nedeľu a v prikázaný sviatok sa zúčastniť na svätej omš
i2. Zachovávať prikázané dni pokánia
3. Aspoň raz v roku sa vyspovedať a vo Veľkonočnom období prijať Oltárnu sviatosť
4. Uzatvárať manželstvo pred tvárou Cirkvi
5. Podporovať cirkevné ustanovizne

SEDEM SVIATOSTÍ
1. Krst
2. Birmovanie
3. Eucharistia
4. Pokánie
5. Pomazanie chorých
6. Kňazstvo
7. Manželstvo

SEDEM HLAVNÝCH HRIECHOV
1. Pýcha
2. Lakomstvo
3. Smilstvo
4. Závisť
5. Obžerstvo
6. Hnev
7. Lenivosť

SKUTKY TELESNÉHO MILOSRDENSTVA
1. Dávať jesť hladným
2. Dávať piť smädným
3. Prichýliť pocestných
4. Odievať nahých
5. Navštevovať chorých
6. Poskytovať pomoc väzňom
7. Pochovávať mŕtvych

SKUTKY DUCHOVNÉHO MILOSRDENSTVA
1. Napomínať hriešnikov
2. Poúčať nevedomých
3. Dobre radiť pochybujúcim
4. Tešiť zarmútených
5. Trpezlivo znášať krivdu
6. Odpúšťať ubližujúcim
7. Modliť sa za živých a mŕtvych

SEDEM DAROV DUCHA SVÄTÉHO
1. Dar múdrosti
2. Dar rozumu
3. Dar rady
4. Dar sily
5. Dar poznania
6. Dar nábožnosti
7. Dar bázne voči Bohu

MODLITBA PRED JEDLOM
Požehnaj Bože, nás i tieto dary, ktoré z tvojej štedrosti budeme požívať. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.

MODLITBA PO JEDLE
Ďakujeme ti, všemohúci Bože, za všetky tvoje dobrodenia. Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov. Amen.

Vierouka

I.téma

V AKÉHO BOHA VERÍME?

OTÁZKY:1. Čo je viera? (Čo znamená veriť?)                                                

  1. 2. Aký je význam viery?
  2. Aký je vzťah viery a vedy?
  3. Kde a ako možno nájsť Boha?
  4. Aký je Boh?

POZNÁMKY K I. TÉME

  1. Čo je viera

– verí skoro každý (lekárovi, šoférovi...); nepotrebujem dôkaz (diplom, vodičák), aby som veril

– viera v Boha nie je filozofickým ani svetovým názorom, je ŠTÝLOM ŽIVOTA

= DAR, MILOSŤ, POSTOJ; znamená povedať Bohu „áno“;

   čiže súhlasiť s Kristovým učením a podľa neho žiť

   (prejavuje sa v konkrétnych životných udalostiach)

  1. 2. Význam viery

dáva človeku zmysel života, nedá sa bez nej žiť; poskytuje odpovede na veľké životné otázky

– motivuje konať dobro, žiť čestne a spravodlivo 

  1. 3. Vzťah viery a vedy

mnohí vedci cez vedecké poznanie dospeli kviere

-- viera sa nedá rozumom odôvodniť, rovnako ako isté javy vo svete rozum presahujú (život po smrti)

– neveriaci vidí a hodnotí z pohľadu ateistu (nie zle), veriaci má širší pohľad 

   [Symbol] je dobré vidieť veci z viacerých uhlov

– viera a veda si neodporujú, naopak, dopĺňajú sa!!!

  1. Hľadanie Boha

– o existencii Boha svedčia:

[Symbol] zákonitosti vo svete a vprírode: svet je dokonale usporiadaný, funguje v ňom úžasný poriadok

[Symbol] nemohol vzniknúť náhodne a ani sám od seba; diela odzrkadľujú toho, kto ich stvoril

[Symbol] Boh sa v stvorených veciach odráža, svojim dielom zanecháva rukopis existencie

[Symbol] človek: najväčšia Božia stopa vo svete 

[Symbol] Božie zjavenie: súhrn právd, ktoré Boh o sebe oznámil; Sväté Písmo

  1. 5. Aký je Boh?

– Boh je nekonečné tajomstvo !!!

[Symbol] večný

[Symbol] stále rovnaký

[Symbol] osobný (je živou a absolútnou bytosťou)

[Symbol] je jeden (Jeden Boh v troch osobách = tajomstvo Najsvätejšej Trojice)

[Symbol] duchovný a nezávislý (v každom čase všade rovnako)

[Symbol] svätý a dokonalý

[Symbol] všemohúci – neznamená to však, že Boh robí čokoľvek (neklame, nehreší, nemení sa...)

                        – tým by poprel sám seba, nemôže nebyť tým, kým je

[Symbol] Boh je láska

TEXTY K I. TÉME 

roky významných vedcov:

ALBERT EINSTEIN:

„Vedy bez náboženstva sú ochrnuté a náboženstvo bez vedy je slepé... 

Náboženstvo a veda sú podľa môjho názoru dve veľké a príbuzné sily, úzko medzi sebou spriahnuté. Viedli ľudstvo vpred a ešte vždy ho vedú..."

Bez viery, že sa tento svet, tak ako sa javí nášmu poznaniu, riadi zákonmi rozumovej povahy, 

bez viery, že tento svet možno rozumom pochopiť, bez tejto viery si ani neviem predstaviť nijakého skutočného vedca... Chcem poznať ako Boh stvoril tento svet. Chcem poznať Jeho myšlienky..."

THOMAS A. EDISON:

...najväčší rešpekt a najväčší obdiv mám pre všetkých inžinierov, 

zvlášť pre najväčšieho spomedzi nich: pre Boha“

MAX PLANCK:

Náboženstvo a prírodné vedy sa vzájomne nevylučujú, ako si to niektorí myslia, ale vzájomne sa dopĺňajú a podmieňujú. Úvaha veriaceho človeka Bohom začína, úvaha fyzika Bohom končí.“

BRUNNO FERRERO: V parku

Jeden chlapček chcel spoznať Boha. Vedel, že Boh býva veľmi ďaleko, a preto si jedného dňa nabalil do košíka koláče, lekvár a niečo na pitie a vydal sa na cestu. Keď prešiel asi tristo metrov, uvidel starenku. Sedela na lavičke vparku. Bola sama a pozerala na kŕdlik holubov. Chlapec si sadol k nej a otvoril košík. Chcel sa napiť. Tu mu zišlo na um, že starenka by mohla byť hladná a tak jej ponúkol jeden zo svojich koláčov. Starenka vďačne prijala a usmiala sa naňho. Mala veľmi pekný úsmev, taký pekný, že chlapček jej ponúkol ďalší koláč, aby ju uvidel usmiať sa ešte raz.

Bol očarený. Dlhú chvíľu jedol a usmieval sa. Keď sa slnko chýlilo k západu, unavený chlapec vstal a chcel odísť. Najprv sa však otočil, pribehol k starenke a objal ju. Tá ho objala a obdarila ho tým najkrajším úsmevom v živote.

Keď sa chlapček vrátil domov a otvoril dvere, jeho mama bola celá prekvapená, lebo mu tvár žiarila šťastím. Opýtala sa ho: „Synček, čo si robil, že si taký šťastný?“ 

Chlapček odvetil: „Dnes som olovrantoval s Bohom!“ 

A skôr, ako stihla jeho mama niečo povedať, dodal: 

„A vieš čo? Má ten najkrajší úsmev, aký som kedy videl!“

Aj starenka prišla domov rozžiarená šťastím. Jej syn zostal prekvapene pozerať, keď si všimol výraz jej tváre. Pýtal sa: „Mama, čo si dnes robila, že si taká šťastná?“ 

Starenka odpovedala: „Dnes som v parku olovrantovala s Bohom!“ 

A skôr, ako stihol niečo povedať, dodala: „A vieš čo? Je oveľa mladší, ako som si myslela!“

Vedeli ste to? Boh je oveľa mladší, ako ste si mysleli,

a má nádherný úsmev.

BRUNNO FERRERO: Obraz

Malá Sachi, krátko po narodení bračeka, začala prosiť rodičov, aby mohla byť so svojím malým bračekom sama. Rodičia sa báli, že by, ako všetky štvorročné deti, mohla naň žiarliť a azda ho aj udrieť alebo ním zatriasť, a preto povedali nie. Sachi však neprejavovala nijaké známky žiarlivosti. Bola k bračekovi milá a stále sa domáhala, aby s ním mohla byť sama. Rodičia jej to nakoniec dovolili. Sachi celá naradostená vošla do detskej izbičky a privrela za sebou dvere. Rodičia ticho pristúpili k dverám a cez ten úzky pásik privretých dverí zo zvedavosti sledovali, čo bude robiť. Malá Sachi ticho pristúpila k bračekovi, priložila si tváričku k jeho tváričke a pokojne povedala: „Dieťatko, povedz mi, ako vyzerá Boh. Pomaly na to začínam zabúdať.“

Deti vedia, ako vyzerá Boh, ale prichádzajú do sveta, 

ktorý robí všetko preto, aby na to čo najrýchlejšie zabudli

AKTIVITY K I. TÉME

OBRAZ BOHA 

nakresliť Boha (napr. ako „modernú“  osobu 21. storočia)

HRA VERIACI – NEVERIACI

– vybrať jedného zo skupinky, ktorý hľadá argumenty, prečo neveriť 

   a jedného, ktorý hľadá argumenty, prečo veriť

– ostatní sú nestranní, ale môžu sa zapájať do diskusie (otázky, ďalšie argumenty)

na záver sa hlasuje a víťazi ten, kto dokázal „presvedčiť“ najväčší počet ľudí zo skupinky

„DOPĹŇANIE METAFOR“

– napíšu sa (najlepšie na malé papieriky) nedokončené vety 

a úlohou je tieto vety doplniť podľa vlastného názoru a fantázie

– v závere stretnutia možno zapáliť sviečku a každý svoje „metafory“ prečíta pri modlitbe a sviečke  (aktivita vhodná takmer ku každej téme, vety možno obmieňať)

Veriť pre mňa znamená...

Môj Boh...

Nikdy nebudem milovať Boha, ktorý...

II.téma

SVET A ČLOVEK SÚ DIELOM BOŽEJ LÁSKY

OTÁZKY:1. Kto a ako stvoril svet?

  1. Aký je význam stvorenia?
  2. Kto je človek? Čo znamená „byť stvorený na Boží obraz“?
  3. Kto sú anjeli a kto diabli?
  4. V čom spočíva dedičný hriech a aké sú jeho dôsledky?

POZNÁMKY K II. TÉME

  1. Stvorenie sveta

– stvoriť znamená urobiť všetko z ničoho

– Boh stvoril svet za 6 dní, siedmy deň oddychoval (Genezis)

BOH STVORIL SVET: 1. viditeľný (hmotný) - rastliny, živočíchy, ľudia, vesmír, celá príroda...

  1. 2. neviditeľný (duchovný) - anjeli, duša, nebo...

  1. 2. Význam stvorenia

– stvorený svet je: 1. naším dočasným domovom

  1. priestor, kde človek pracuje a tvorí 
  2. miesto stretávania sa človeka s Bohom

  1. 3. Človek

= hmotno–duchovná bytosť, má telo aj dušu

= je dielom Božej lásky a dobroty, je Božím obrazom a spolupracovníkom

– človek je stvorený na Boží obraz, to znamená, že sa Bohu podobáme nesmrteľnou dušou:

   DUŠA = ROZUM + SLOBODNÁ VÔĽA (schopnosť myslieť, milovať a rozhodovať sa)

  1. Anjeli a diabli

– najdokonalejšími Božími stvoreniami sú anjeli a ľudia

– anjeli aj diabli sú čisto duchovné bytosti, ktoré majú rozum a slobodnú vôľu, nemajú však telo;

anjeli slúžia Bohu a pomáhajú ľuďom; diabli sú zatratení anjeli, chcú človeka odvrátiť od Boha

– diabli pochádzajú tiež od Boha, ktorý stvoril všetkých anjelov dobrých, niektorí však zhrešili 

a vzbúrili sa proti Bohu [Symbol] sú preto naveky zatratení

DOBRÍ ANJELI: – slúžia Bohu a pomáhajú ľuďom; každý človek má svojho anjela strážneho

ZLÍ ANJELI: – navádzajú človeka na hriech, lebo mu závidia spásu

  1. 5. Dedičný hriech

– človek pred prvým hriechom žil v stave milosti = nemal žiaden hriech a žil v priateľstve s Bohom

[Symbol] diabol pokúša  slabšieho (ženu) [Symbol] PÝCHA vedie Evu k NEPOSLUŠNOSTI

[Symbol] hriechu podľahol aj Adam; keďže Adam je hlavou ľudského pokolenia, v ňom sme zhrešili všetci!

NÁSLEDKY DEDIČNÉHO HRIECHU:

  1. rozum sa zatemnil a vôľa sa naklonila k zlému
  2. utrpenie a smrť
  3. strata priateľstva s Bohom

Boh ani po hriechu človeka neopustil, lebo ho veľmi miluje, ale prisľúbil mu Vykupiteľa

TEXTY K II. TÉME

BRUNNO FERRERO: Kráľovná Viktória

Kráľovná Viktória, najmocnejšia vladárka Anglicka, veľmi milovala svojho manžela Alberta Coburga. Albert nemohol nosiť titul kráľa a nezastával nijakú verejnú úlohu. Hoci sa mali veľmi radi, občas sa pohádali. Raz po jednej škriepke sa princ Albert zatvoril so svojej izby. Krátko nato Viktória prišla a zaklopala mu na dvere.

„Kto je?“ spýtal sa Albert.

„Kráľovná Anglicka!“

Ticho. A to sa niekoľkokrát zopakovalo. Napokon sa ozvalo: „Kto je?“

„Tvoja manželka, Albert,“ odpovedala Viktória.

Dvere sa hneď otvorili dokorán.

Toľkokrát Boh klopal ľuďom na dvere. „Kto je?“

„Som to ja, tvoj Boh.“ A dvere zostávali neúprosne zatvorené. Napokon sa ozvalo: „Kto je?“

„Som to ja, tvoj Otec.“ A dvere sa otvorili.

BRUNNO FERRERO: Ôsmy deň

O deň sa Pán Boh šiel pozrieť na svoje stvorenie. Azda bolo treba niečo opraviť. 

Na štrkovitých riečiskách boli krásne kamene, sivé, zelené, strakaté. Pod zemou boli však stlačené a necitlivé. Boh sa týchto kameňov v hĺbke dotkol a hneď sa premenili na diamanty a smaragdy a milióny drahokamov, iskriacich tam dole v hlbinách.

Pán videl kvety, jeden krajší ako druhý. Zdalo sa, že im niečo chýba. Ľahko na ne dýchol a kvety sa zaodiali vôňou. Sivý a smutný vtáčik mu priletel na ruku. Boh mu čosi zahvízdal. A slávik začal pospevovať. A čosi povedal oblohe a obloha sa od radosti začervenala. Tak sa zrodili zore. 

Ale čo zašepkal Pán do ucha človekovi, aby bol človekom? 

V to ďaleké ráno, v tom vzdialenom svitaní mu zašepkal tri malé slová: „Mám ťa rád.“

Povedz dnes Ty prvý: Mám ťa rád. Milujem ťa. Chcem ti dobre.

AKTIVITY K II. TÉME

LISTUJEME V SV.PÍSME (Genezis – stvorenie sveta)

birmovanci sú rozdelení do skupín, ich úlohou je:

zistiť, čo Boh stvoril v ktorý deň

ako Boh reagoval, keď zistil, že Adam a Eva zhrešili

dokončiť úvahu: „Čo by bolo, keby Eva odmietla ovocie...“

(možno domyslieť ďalšie úlohy, hovorca skupinky predstaví prácu členov)

  1. PUZZLE (v skupinkách)

každá skupinka dostane obálku, v ktorej je rozstrihaná myšlienka, ako variant môže byť aj  citát zo Svätého Písma a úlohou členov skupinky je túto myšlienku poskladať

myšlienka:   „Nijaký vietor nie je dosť dobrý pre loď, ktorá nevie kam pláva.“

otázky do diskusie

Kto v tvojom živote zohral pozitívnu úlohu, akým spôsobom ovplyvnil tvoj život? 

Ako by si toho človeka charakterizoval? 

Aký je cieľ môjho života? Čo som ochotný urobiť, aby som ho dosiahol? 

Ktoré situácie, ťarchy ľudského života sa ma najviac dotýkajú? 

Sú pre mňa výzvou zaujať postoj, vydať svedectvo?

K čomu ma pozýva Ježiš v mojom prostredí?

ČO BY BOLO, KEBY...

– úlohou je dokončiť úvahu: „Čo by bolo, keby Eva odmietla ovocie...“

(možno domyslieť ďalšie úlohy, ako skupinová alebo individuálna aktivita)

III.téma

BOH SA STAL ČLOVEKOM

OTÁZKY:1. Kto je Ježiš Kristus? 

  1. Popíš skrytý život Ježiša.

    (zvestovanie, narodenie, útek do Egypta, 12-ročný Ježiš v chráme)

  1. Popíš verejný život Ježiša.

    (trvanie, podobenstvá, zázraky, povolávanie učeníkov)

  1. Popíš umučenie a smrť Ježiša Krista.
  2. Popíš zmŕtvychvstanie a nanebovstúpenie Ježiša.

POZNÁMKY K III. TÉME

  1. Ježiš Kristus

– „JEŽIŠ“ = hebr. Boh spasí; „KRISTUS“ = gr. Mesiáš, Pomazaný

= jednorodený Boží Syn, ktorý sa stal človekom, aby nás vykúpil; je Spasiteľ a Vykupiteľ celého sveta

– je záchrancom človeka: svojou smrťou zničil našu smrť a zmŕtvychvstaním nám daroval večný život

– Ježiš Kristus má 2 prirodzenosti: 1. BOŽSKÁ – Ježiš Kristus je pravý Boh

  1. ĽUDSKÁ – Ježiš Kristus je pravý človek

  1. 2. Skrytý život Ježiša Krista

– trval od zvestovania až do 30. roku života Ježiša Krista [Symbol] Ježiš ešte nezjavil svoje božstvo,

  žil ako každý iný človek (okrem hriechu)

Najdôležitejšie udalosti v skrytom živote Ježiša Krista:

A: zvestovanie Pána – anjel Gabriel v Nazarete zvestoval Márii, že bude matkou Božieho Syna

B: návšteva u Alžbety – Panna Mária sa stretá s Alžbetou, ktorá nosí pod srdcom Jána Krstiteľa

C: narodenie Ježiša Krista – sv. rodina prichádza do Betlehema kvôli sčítaniu ľudu 

           – Ježiš sa narodil v chudobnej maštali (prichádza ako kráľ chudobných)

D: obriezka (8-my deň po narodení)

E: obetovanie Ježiša v chráme – Simeonovo proroctvo

F: útek do Egypta pred Herodesom (sv. rodina tu pobudla asi 1 rok)

G: 12-ročný Ježiš v chráme – stratil sa Jozefovi a Márii

  1. 3. Verejný život Ježiša Krista

– trval 3 roky (30. až 33. rok života Ježiša Krista); začiatkom je krst v rieke Jordán Jánom Krstiteľom 

[Symbol] po krste odchádza Ježiš na púšť, kde sa 40 dní postí a modlí; satan ho tu 3X pokúša, Ježiš víťazí nad diablom 

Ježiš chodí po krajine a vyučuje ľudí o Božom kráľovstve, láske, odpúšťaní, o milosrdenstve...

Ježiš často rozpráva v podobenstvách (obrazné príbehy), koná zázraky (premení vodu na víno, uzdravuje chorých, rozmnožuje chlieb a ryby, utišuje búrku na mori...)

  1. Umučenie a smrť Ježiša Krista

[Symbol] po poslednej večeri s apoštolmi Ježiš odchádza do Getsemanskej záhrady, kde sa opäť modlí, cíti úzkosť a strach, potí sa krvou... – prichádza Judáš a bozkom zrádza Ježiša (neskôr ľutuje, obesí sa)

= súdny proces s Ježišom: 1.VEĽRADA = tento orgán spravuje židovský národ; predsedá veľkňaz                

                                 na rozsudok smrti musela mať súhlas rímskeho prokurátora (Poncius Pilát)  

  1. PONCIUS PILÁT – nenachádza na ňom vinu 
  2. HERODES ANTIPAS (syn Herodesa Veľkého) – Ježiš mu neodpovedá
  3. OPÄŤ PRED PILÁTOM – bičovanie, tŕním korunovanie

– Pilát si umýva ruky a dáva návrh na prepustenie, 

Židia však žiadajú prepustenie Barabáša (zločinec a vrah); Pilát sa obáva nepriazne cisára 

[Symbol]  rozsudok smrti ukrižovaním

[Symbol] miesto smrti: Lebka za Kalváriou (lat. Kalvária, aram. Golgota)

[Symbol] čas smrti: 12 – 15. hodina [Symbol] nastala tma, chrámová opona sa roztrhla

[Symbol]formy smrti: ukameňovanie – Židia

                        sťatie, obesenie, zaškrtenie – Rimania

                        ukrižovanie – otroci

– Ježiš zomrel za všetkých ľudí všetkých čias [Symbol] zvíťazil nad hriechom a smrťou

  1. 5. Zmŕtvychvstanie a nanebovstúpenie Ježiša Krista

zmŕtvychvstanie: 3. deň po ukrižovaní

nanebovstúpenie: 40. deň po zmŕtvychvstaní

– svojím zmŕtvychvstaním Ježiš premohol smrť, otvoril bránu do neba, ktorá bola prvým hriechom zatvorená;  je to základ našej viery, nádej, že môžeme byť spasení

TEXTY K III. TÉME

AKO SA ADAM UPÍSAL DIABLOVI (rozprávka)  

- celkom vhodné prepojenie témy č.2 a témy č.3

Diabla hrozne škrelo, že Boh má človeka rád, preto sa rozhodol, že sa Adamovi pomstí. 

Keď raz Adam oral na poli, príde k nemu a vraví: „Adam, nedovolím ti ďalej orať, ak mi neupíšeš seba i deti. Upíš sa tak, že človek bude zaživa Boží, ale po smrti bude môj!“

Adam sa zľakol a hovorí: „Ak sa upíšem, zle bude, ak sa neupíšem, nebudem mať z čoho žiť. Ale odkedy si ty pánom tejto zeme?“

„Ja som jej pánom oddávna: polovica patrí Bohu a polovica mne, lebo som pomáhal pri jej stvorení.“

Adam tomu dobre nerozumel a zľakol sa ešte väčšmi. Tak sa naľakal, že v strachu ani len nepomyslel na Pána Boha a nevolal ho na pomoc. I vzal bielu kožu z baránka a upísal sa vlastnou krvou diablovi. Diabol vzal kožu s Adamovým podpisom a skryl si ju pod veľkú skalu v rieke Jordáne, aby mu ju nik nevzal a nevyslobodil ľudí z jeho moci...

Potom sa však narodil Pán Ježiš a v tridsiatom roku prišiel k Jordánu, aby ho Ján Krstiteľ pokrstil. Pán Ježiš vošiel do rieky a zastal na tej istej skale, pod ktorou bola koža s Adamovým podpisom. Skala sa pohla a koža sa ocitla pod nohami Pána Ježiša. I zotrelo sa na nej všetko písmo a diabol stratil právo na Adama i na ostatných ľud, lebo Pán Ježiš ako nevinný Baránok Boží nás vlastnou krvou spod diablovej moci vykúpil, aby sme všetci mohli prísť do neba.

VTÁCI V ZIME

Človek, ktorého sa vám pokúsim predstaviť, nebol žiadny držgroš. Bol milý, slušný, väčšinou dobrý človek. Štedrý ku svojej rodine, čestný a priamy v jednaní s ostatnými. Ale jednoducho neveril všetkému tomu, čo Cirkev oznamovala o Vianociach – veciam o stelesnení Boha, ktorý sa narodil v jasliach. Nedávalo mu to zmysel a bol príliš čestný, aby to predstieral, že tomu rozumie. Nedokázal len tak prijať príbeh o narodení Ježiša Krista, príbeh o tom, ako Boh zostúpil na Zem ako človek. „Je mi ľúto, nechcem ti nijako ublížiť,“ povedal svojej žene, „ale na polnočnú nepôjdem“. 

A tak zostal a zbytok rodiny odišiel na polnočnú. 

O chvíľu, akonáhle rodina odišla autom, začalo snežiť. Postavil sa k oknu a sledoval vločky, ako padajú väčšie a väčšie a potom sa vrátil a posadil do kresla ku krbu, kde si čítal noviny. O pár minút neskôr začul nejaký dunivý zvuk. Potom ďalší a ďalší. Bola to séria zvukov šuchotania a buchotania. V prvom okamihu si myslel, že možno niekto hádže snehové gule do jeho okna. A akonáhle prišiel k oknu, videl húf vtákov, ktorý sa chúlil na snehu. Snehová búrka ich zastihla nepripravených a tak sa nemali kde ukryť, preto sa snažili preletieť cez jeho veľké presklené okno. 

Nuž, nemohol nechať tie úbohé stvorenia ležať vonku a nechať ich zamrznúť, tak si spomenul na stodolu. To by mohlo tým vtákom poskytnúť teplé prístrešie, ak by ich tam dokázal dostať. Rýchlo na seba hodil kabát, galoše a pomaly cez hustý sneh smeroval do stodoly. Otvoril vráta a rozsvietil svetlo, ale vtáci neprileteli dovnútra. A tak sa rozhodol, že skúsi nachystať im tam nejakú potravu, aby ich mohol nalákať dovnútra. Ponáhľal sa naspäť domov pripraviť im niečo, priniesol zbytky chleba a rozhodil ich na snehu, urobil z nich cestičku až k vrátam stajne. Ale na jeho prekvapenie vtáci si ich nevšímali a bezradne mávali krídlami na snehu. Snažil sa ich chytiť alebo nejako zahnať do stodoly. Namiesto toho ich ale vyplašil na všetky možné strany, len nie a nie do tej stodoly...

Záver uvažovania:

Potom si uvedomil, že sa ho boja. Pre nich je ako nejaké cudzie a strašidelné stvorenie. Len keby som im mohol nejakým spôsobom ukázať, že mi môžu dôverovať a že sa ich nesnažím vyplašiť. Ale ako? Pretože akýkoľvek pohyb, ktorý urobil, viedol k tomu, že ich to vyplašilo. Jednoducho ho nenasledovali a nenechali sa ním zahnať, pretože sa ho báli. 

„Keby som tak mohol byť vtákom“, pomyslel si, „potom by som sa medzi nich dostal a mohol by som rozprávať ich jazykom. Potom by som im mohol povedať, aby sa ma nebáli. Mohol by som im ukázať cestu do bezpečia… do bezpečnej a teplej stodoly. Bol by som jeden z nich a tak by ma chápali, počúvali ma a rozumeli mi.“ 

A vtom momente kostolné zvony začali zvoniť. Ich zvuk, ktorý sa niesol vetrom po okolí sa dostal aj k jeho ušiam – počúval zvony, ako ohlasujú radostnú zvesť Vianoc. Kľačiac na kolenách sa ponoril do snehu. 

AKTIVITY K III. TÉME

DOKONČENIE PRÍBEHU + DISKUSIA

animátor prečíta príbeh „Vtáci v zime“ a ukončí ho v polovici

– birmovanci sa rozdelia do skupín (2-4) a príbeh dokončia tak, že odpovedajú:

„Čo urobí muž, aby mu vtáčiky dôverovali, nebáli sa ho a priviedol ich do bezpečia?“ (možno domyslieť ďalšie úlohy, hovorca skupinky predstaví prácu členov)

– po prečítaní skupinových prác animátor prečíta originálnu verziu príbehu

záver: Boh vzal na seba telo človeka, prihovoril sa mu jeho vlastným jazykom, 

            aby ho priviedol do bezpečia, aby mu človek dôveroval...

JEŽIŠOV INZERÁT

– aktivite predchádza diskusia o povolávaní apoštolov

– birmovanci môžu pracovať v skupine alebo individuálne

– každá skupina (člen) dostane návrh 2 inzerátov a ich úlohou je ich dopísať

INZERÁT

Volám sa Ježiš a žijem medzi vami už niekoľko tisíc rokov. Mojou túžbou je priviesť všetkých ľudí do Božieho kráľovstva a darovať im večný život. 

No človek ovplyvnený modernou spoločnosťou moje pozvanie odmieta a vyberá si zlo. Preto potrebujem Tvoje srdce a Tvoje ruky ochotné pracovať pre moje dielo spásy. Poď za mnou a nasleduj ma!

Požadujem.:  

Odmietam:

Ponúkam:

Nástup ihneď!!!

MOJA ODPOVEĎ

Drahý Ježiš, Tvoj inzerát ma zaujal a mám záujem vstúpiť do Tvojich služieb. Som si však vedomý toho, že potrebujem Tvoju pomoc, aby som mohol plniť Tvoj plán a vôľu...

Potrebujem:

Ponúkam:

Teším sa na spoluprácu!!!

MODERNÉ PREVEDENIE PODOBENSTIEV

(dôraz na tvorivosť, podstata podobenstva sa musí zachovať, ostatné sa môže zmeniť)

- podobenstvo o márnotratnom synovi

- podobenstvo o milosrdnom samaritánovi

- podobenstvo o boháčovi a lazárovi

- podobenstvo o talentoch ... 

IV.téma

PATRÍME K BOŽEJ RODINE

OTÁZKY:1. Čo je Cirkev a kedy vznikla?

  1. Aký je význam Cirkvi?
  2. Popíš štruktúru Cirkvi, úlohu biskupov, kňazov a laikov.
  3. Vysvetli 4 známky Cirkvi (jedna, svätá, katolícka a apoštolská).
  4. Kto je Duch Svätý? Čo spôsobuje v živote človeka?

POZNÁMKY K TÉME:

  1. Vznik cirkvi

Cirkev = znamená „patriť Bohu“; spoločenstvo veriacich, ktorí boli pokrstení

„Peter, ty si skala a na tejto skale postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôžu ... 

Čo zviažeš na zemi, bude zviazané v nebi a čo rozviažeš na zemi, bude rozviazané v nebi.“

[Symbol] týmito slovami zveril Ježiš svoju Cirkev Petrovi

– Cirkev začala pôsobiť v deň Turíc, keď Ježiš zoslal apoštolom Ducha Svätého

– Cirkev tvoria všetci pokrstení

  1. 2. Význam cirkvi

– poslaním Cirkvi je priviesť ľudí do neba, medzi hlavné úlohy Cirkvi patrí:

ohlasuje Božie slovo

slávi liturgiu (sv. omšu)

vysluhuje sviatosti

spravuje ľudí zákonmi

poskytuje služby lásky chudobným a chorým 

  1. 3. Štruktúra cirkvi

[Symbol] SVÄTÝ OTEC (Benedikt XVI.) = viditeľná hlava Cirkvi a Kristov námestník na zemi

[Symbol]BISKUPI = nástupcovia apoštolov, spravujú miestne cirkvi (diecézy)

[Symbol]KŇAZI (napr. dekani, farári, kapláni...)

[Symbol]DIAKONI (pomocníci biskupov a kňazov)

[Symbol]REHOĽNÍCI = muži aj ženy, skladajú sľuby čistoty, chudoby a poslušnosti

[Symbol]LAICI (ostatní veriaci, všetci predchádzajúci im slúžia)

  1. Známky cirkvi

- jedna má 1 Boha, vyznáva 1 vieru, je založená na 1 krste, tvorí 1telo, žije z 1 Ducha Svätého

     – veriaci neboli vždy jednotní  [Symbol] dochádza k mnohým nedorozumeniam 

- svätá uprostred seba má svätého Boha (nie je svätá sama od seba, lebo len Boh je svätý)

- katolícka (všeobecná) je pre všetkých ľudí, všetky časy a miesta (je otvorená aj hriešnikom)

- apoštolskáje postavená na apoštoloch, ktorí svoju moc odovzdali kňazom  

  1. 5. Duch Svätý

= 3. božská osoba, Boh rovný Otcovi a Synovi

význam prebývania Ducha Svätého v duši človeka:

dáva nám odvahu hlásať vieru a silu podľa nej žiť

posilňuje nás v zápase s hriechom

teší nás, keď sme smutní a trpíme

posväcuje nás

zapaľuje v nás lásku k Bohu aľuďom

je naším dôverným spoločníkom, je stále s nami a prebýva v nás

udeľuje nám svojich 7 darov

(MÚDROSŤ, ROZUM, RADA, SILA, POZNANIE, NÁBOŽNOSŤ, BÁZEŇ VOČI BOHU)

TEXT K IV. TÉME

BRUNNO FERRERO: Plán 

/ celkom vhodné prepojenie témy č.3 a témy č.4 /

Pri nanebovstúpení sa Ježiš trochu pozrel na zem, ktorá sa rútila do tmy. Iba niekoľko malých svetiel žiarilo nad mestom Jeruzalem. Archanjel Gabriel, ktorý prišiel privítať Ježiša, sa ho spýtal:

„Pane, čo sú to tie malé svetlá?“

„Sú to moji učeníci pri modlitbe, zhromaždení okolo mojej Matky. Mojím plánom, len čo sa vrátim do neba, je poslať im svojho Ducha, aby sa tie chvejúce pochodne stali večne živým plameňom, ktorý zapáli láskou postupne všetky národy na zemi.“

Archanjel Gabriel sa odvážil namietnuť:

„Pane, a čo urobíš, keď sa tento plán nepodarí?“

Po chvíľke ticha mu Pán tíško odpovedal: 

„Ale ja nemám iný plán...“

Ty si malá pochodeň chvejúca sa v nesmiernej hĺbke noci. Ale si časťou Božieho plánu. A si nevyhnutná. Lebo iné plány nejestvujú.

AKTIVITY K IV. TÉME

„REKLAMA NA CIRKEV“

birmovanci pracujú v skupinkách, ich úlohou je vymyslieť 2-3minútovú reklamu, 

   v ktorej prezentujú Cirkev (na spôsob televíznych reklám, mobilní operátori a pod.)

 DISKUSIA, HĽADANIE ODPOVEDÍ (tiež možno v malých skupinkách)

a.   Ako chápem Cirkev, ako by som ju zadefinoval?

b.   Čím je Cirkev pre mňa? (čo pre mňa znamená?)

c.   Čo mi Cirkev ponúka, dáva?

d.   Ako sa v Cirkvi cítim? Čo sa mi na nej nepáči?

e.   Aké je moje miesto v Cirkvi? Našiel som ho?

f.   Čím by som ju mohol obohatiť práve ja? Akou službou?

„DUCH SVÄTÝ STOPUJE“

birmovanci sú rozdelení do 4 skupín, ich úlohou je zdramatizovať určenú situáciu

Na frekventovanej ceste stopuje Duch Svätý 

a kresťania môžu reagovať na neho rôznymi spôsobmi:

1/ Jeden z kresťanov zastaví, otvorí dvere a Duchu Svätému, ktorý nastupuje, povie, že mu zastavil, pretože sa to patrí. Inak stopárov zásadne neberie. Nezabudne sa predstaviť, lebo Duch Svätý môže mať tam hore nejakú protekciu, tá sa vždy hodí. 

Súčasne oznámi stopárovi, že by bol rád, keby mu nekecal do šoférovania, lebo on sám vie najlepšie, kadiaľ a ako má ísť.

2/ Ďalší vodič, ktorého si Duch Svätý stopne, zastaví a požiada Ho, aby mu držal aspoň mapu, aby sa cestou nenudil. To stačí, viac od neho nežiada. A ak sa náhodou Duch Svätý odváži niečo navrhnúť, ukázať správny smer, vodič mu s úsmevom na tvári ponúkne, že môže pokojne vystúpiť a ísť pešo.

3/ Jeden z kresťanov zastaví, otvorí dvere a Duchu Svätému, ktorý nastupuje, povie, že mu zastavil, pretože sa to patrí. Inak stopárov zásadne neberie. Ducha Svätého upovedomí o tom, že by bol veľmi rád svojím spolujazdcom bavený počas jazdy, pretože cesta je dlhá, on je unavený a chce sa mu spať. 

Nezabudne dodať, že by nebolo veľmi vhodné, aby Duch Svätý hovoril o živote šoféra.O druhých môže, to človeka poteší, ak vie o nešťastiach druhých.

4/ Ďalší vodič stopujúcemu Duchu Svätému zastaví a s dôverou ho požiada, aby si presadol za volant a tak ho doviezol do cieľa cesty.

Nie vždy sa mu páči, ako Duch Svätý šoféruje, možno mu aj niečo vytkne, no necháva sa s dôverou viesť.

záver: animátor spoločne s birmovancami sa pokúsia aplikovať zahrané situácie 

            do každodenného života kresťana

  1. V. téma

BOH SA K NÁM PRIHOVÁRA

OTÁZKY:1. Vysvetli autorstvo a neomylnosť Biblie.

  1. O čom rozpráva Starý zákon?
  2. O čom rozpráva Nový zákon? 
  3. Čo je evanjelium? Kto sú autori evanjelií?
  4. Čo je modlitba a aký je jej význam?

POZNÁMKY K V. TÉME:

  1. Biblia

= napísané Božie slovo, je to súbor kníh, ktorý je rozdelený na Starý zákon a Nový zákon

– prvotným autorom je Boh, druhotnými autormi sú svätopisci

– Sv. písmo je inšpirované Duchom Svätým; je písané z vnuknutia Ducha, ktorý zostúpil na svätopiscov

a oni aby pod jeho vplyvom písali to, čo chce Boh

neomylnosť Biblie je dôsledkom inšpirácie: nie je omyl v učení, od ktorého závisí spása človeka;

   no je tu možný omyl vzhľadom na historické a prírodné vedy

   (v tom období mali ľudia nedostatočné vedomosti)

  1. 2. Starý zákon

– tvorí ho 45/46 kníh – obsahuje dejiny vyvoleného národa od stvorenia sveta až po zvestovanie;                         

                                       prorocké knihy

– spôsob podania udalostí odzrkadľuje dobu, v ktorej knihy SZ vznikali, mnoho obrazov

– ústrednou myšlienkou je prísľub Vykupiteľa, na ktorého čaká človek vrhnutý do dedičného hriechu

  1. 3. Nový zákon

– tvorí ho 27 kníhobsahuje udalosti dejín spásy od zvestovania po zmŕtvychvstanie, 

                                  skutky apoštolov a Apokalypsu

– NZ neruší ani nemení SZ, len ho dopĺňa a napĺňa (naplnený prísľub Vykupiteľa v postave Ježiša Krista)

  1. Evanjelium

= „radostná zvesť“, rozpráva o udalostiach života Ježiša Krista 

  (od zvestovania až po zoslanie Ducha Svätého), 

   sú v nich zaznamenané Ježišove skutky, zázraky, podobenstvá...

– evanjeliá napísali 4 evanjelisti: Marek, Matúš, Lukáš a Ján

  1. 5. Modlitba

= rozhovor sBohom; znamená byť v Božej prítomnosti, vysloviť Bohu dôveru

– pri modlitbe človek Boha prosí, ďakuje Mu a chváli Ho (môžeme sa modliť za seba aj za iných)

význam modlitby

hlbšie spája človeka s Bohom, rozvíja vzťah s Bohom

človek môže vyprosiť pomoc a potrebné milosti nielen sebe, ale aj iným

napĺňa pokojom a dodáva odvahu v ťažkostiach

TEXTY K V. TÉME

Morské hviezdice

Nad morom sa rozpútala strašná búrka. Ostré poryvy vetra pretínali vodu, dvíhali ju v obrovských vlnách, ktoré narážali na pobrežie ako údery kladiva, ako oceľové radlice preorávali morské dno a vyhadzovali z hlbín na desiatky metrov od mora malé zvieratká -kôrovce, mäkkýše... Keď búrka odišla, tak rýchlo ako prišla, voda sa utíšila a ustúpila. Pobrežie bolo plné bahna, v ktorom sa v agónii zmietali tisíce a tisíce morských hviezdic. Bolo ich toľko, že pobrežie vyzeralo akoby bolo zafarbené do ružova. Prilákalo to mnoho ľudí. Prišla si to nafilmovať aj televízia. Morské hviezdice sa už skoro nehýbali. Umierali...

Prizeral sa na to aj jeden otec so synčekom, ktorého držal za ruku. Chlapček sa pozeral na malé morské hviezdice očami plnými smútku. Všetci tu stáli, pozerali, ale nik nepohol ani prstom. Chlapček sa zrazu vyšmykol z otcovej ruky, vyzul sa a rozbehol sa na pobrežie. Sklonil sa a do malých rúčok nabral tri malé hviezdice a utekal ich zaniesť do vody. Potom sa vrátil a pokračoval vo svojej práci. 

Z betónového zábradlia ktosi zvolal: "Čože to robíš, chlapče?" 

"Odnášam do mora morské hviezdice. Inak všetky zahynú na pobreží," 

odpovedalo chlapča a bežalo ďalej. 

"Sú ich tu na pobreží tisíce, je ich toľko, že ich nemôžeš zachrániť všetky," kričal muž. 

"To sa stáva pri každom mori. Osud nemôžeš zmeniť!" 

Chlapča sa usmialo, sklonilo sa, vzalo ďalšiu morskú hviezdicu, hodilo ju do vody a povedalo: 

"Táto hviezdica však bude žiť..." 

Nemôžem zmeniť celý svet. 

Ale môžem zmeniť život človeka po mojom boku...

AKTIVITY K V. TÉME

„HIEZDICE“ (vyplýva z príbehu,  je potrebné na úvod ho prečítať nahlas)

– skupina si pripraví fiktívne more 

   (prestrie sa plachta, z papiera sa urobia lodičky, doprostred sa položí niekoľko farebných papierov)

– birmovanci si vezmú po jednom papieri a len rukami trhaním z neho vytvoria morskú hviezdicu

– na hviezdicu napíšu meno človeka, ktorému by radi pomohli, ale možno nemajú dosť síl alebo nevedia 

– túto hviezdicu hodia do „ mora (spoločne sa za ne pomodlíme, obetujeme prijímanie, sv. omšu...)

HRA NA ANJELA

– papieriky s menami členov skupiny sa zamiešajú, každý si vyberie jedno meno, za ktorého sa bude modliť počas istého obdobia (napr. pôstu), ktorého „strážnym anjelom“ bude

E-MAIL/SMS BOHU

– každý birmovanec si nájde svoje miesto, najlepšie, kde bude sám a počas určitého času (cca 7 minút) sa pokúsi napísať sms (aj do mobilu) príp. e-mail (na papier), ktorého adresátom bude Boh

– je dobré, ak po skončení aktivity je možné zájsť do kostola (alebo niekde ku krížu), zapáliť sviečku a v tichosti tu každý sám prednesie Bohu to, čo napísal... 

INTERVIEW S BOHOM

– variant predchádzajúcej aktivity s rozdielom, že birmovanci sú novinári a ich úlohou je ponúknuť čitateľovi prestížneho časopisu rozhovor so samotným Bohom; položia mu 10 otázok

– tiež je pekné ak možno na konci zájsť do kostola a v tichosti tieto otázky položiť, zamyslieť sa nad nimi

MODLITBA S KLBKOM VLNY

– členovia skupinky si navzájom hádžu klbko vlny, pričom koniec vlny držia v rukách; 

    každý, kto drží vlnu vysloví nahlas jedno poďakovanie a jednu prosbu





 

Morálka

2. časť:  „MILUJEM“ VI. Prikázanie milovať 1. Ako znie Hlavné prikázanie lásky a akú lásku žiada? „Milovať budeš Pána, svojho Boha, celým svojím srdcom, celou svojou dušou a celou svojou mysľou! Milovať budeš svojho blížneho ako seba samého!“ – žiada od nás lásku k Bohu; lásku k ľuďom ; lásku k sebe samému  2. Pôvod a význam Dekalógu. – pôvodcom Desatora je Boh, ktorý ho na hore Sinaj zveril Mojžišovi na dvoch kamenných tabuliach,  ktoré boli uložené na posvätné miesto do Archy zmluvy – význam Desatora: Božie smernice, ktoré ukazujú, ako žiť; prinášajú človeku šťastie na zemi a spásu po smrti 3. Ako Boh rozdelil Dekalóg? Čím sa odlišuje prvá skupina prikázaní od druhej? I. tabuľa:    1. – 3. prikázanie Þ láska k Bohu II. tabuľa:  4. – 10. prikázanie Þ láska k ľuďom 4. Čo je svedomie a ako sa oň staráme? – je to Boží hlas v nás, ktorý nám pomáha rozlišovať, čo je dobré a čo zlé a nabáda nás rozhodnúť sa pre dobro    (pri zlom skutku pociťujeme výčitky) – o svedomie sa staráme napr. denným spytovaním svedomia, sviatosťou zmierania a eucharistiou, modlitbou,      vzdelávaním sa v náboženských veciach... 5. Čo je hriech? Aký je rozdiel medzi ľahkým a ťažkým hriechom? = vedomé a dobrovoľné prestúpenie Božieho prikázania, znamená neposlušnosť voči Bohu a. ťažký (smrteľný) hriech – vedomé, dobrovoľné a vo veľkej veci; usmrcuje dušu človeka b. ľahký (všedný) hriech  – previnenie v menšej veci; zraňuje srdce človeka a oslabuje jeho lásku VII. Z lásky k Bohu 1. Čo žiada 1.Božie prikázanie? „Ja som Pán, Boh tvoj. Nebudeš mať iných bohov okrem mňa,  aby si sa im klaňal.“ – 1.BP žiada závislosť na Bohu, pretože On je naším Otcom a chce nám len dobro – obsahuje prikázania viery, nádeje a lásky 2. Hriechy proti 1.Božiemu prikázaniu (ateizmus, modloslužba, povera, mágia...). a. previnenia proti viere (ak neveríme, pochybujeme, vieru zapierame a sme voči nej ľahostajní) b. previnenia proti nádeji (zúfalstvo aj opovážlivé spoliehanie sa na Božie milosrdenstvo) c. previnenia proti láske (každý jeden hriech je previnením proti láske, uráža Božiu lásku) ♣ ATEIZMUS = odmietanie alebo popieranie existencie boha ♣ MODLOSLUŽBA = klaniame sa niekomu alebo niečomu okrem Boha ♣ SVÃTOKRÁDEŽ = znesväcovanie sviatostí (aj potupovanie osôb, predmetov a miest, ktoré sú zasvätené Bohu) 3. Čo žiada 2.Božie prikázanie? „Nevezmeš meno Božie nadarmo.“ – 2. prikázanie prikazuje mať v úcte Božie meno, pretože je sväté a človek ho nesmie zneužívať – rovnako máme mať v úcte aj mená svätých a sväté veci – ťažkým previnením proti 2.prikázabiu je krivá prísaha – v istom zmysle robíme z Boha klamára 4. Čo žiada 3.Božie prikázanie? Prečo je nedeľa „Dňom Pána“? – dňom Pána je nedeľa, kresťania si vtedy pripomínajú: a. stvorenie sveta                                               b. zmŕtvychvstanie Ježiša Krista       c. Turíce (zoslanie Ducha Svätého na apoštolov) – nedeľa sa v celej Cirkvi zachováva ako prvotný prikázaný sviatok, je zároveň dňom oddychu a rodiny 5. Ktoré povinnosti sa viažu k nedeli a prikázaným sviatkom?      Ktoré sú oslobodzujúce príčiny účasti na sv. omši? POVINNOSTI V NEDEĽU:  účasť na celej svätej omši a zdržiavať sa namáhavých a zbytočných prác (len tie práce, ktoré prospievajú oddychu alebo sú nevyhnutné - napr. kúpaliská, kaviarne; pomoc pri pohromách...) OSLOBODZUJÚCE PRÍČINY ÚČASTI NA SV. OMŠI: 1.   nemožnosť- staroba, choroba 2.   služba lásky- chorým a spoločnosti (vojaci, matky s malými deťmi...) VIII. Z lásky k blížnemu 1. Čo žiada 4.Božie prikázanie? „Cti svojho otca aj svoju matku.“ – 4. Božie prikázanie žiada poslušnosť a úctu voči autoritám (rodičia, učitelia, kňazi, iní predstavení...) 2. Aké sú povinností detí a rodičov? Kedy táto povinnosť končí? RODIČIA – zastupujú Boha na zemi, sú tak jeho spolupracovníkmi a uskutočňovateľmi jeho plánov ♣ úcta = vďačnosť voči tým, ktorí nás priviedli na svet; táto úcta viaže každé dieťa až do smrti ♣ poslušnosť  =  kým sa dieťa neosamostatní je povinné poslúchať svojich rodičov 3. Čo žiada 7. a 10.Božie prikázanie? Čo je spravodlivosť? „Nepokradneš.“  „Nepožiadaš majetku blížneho svojho ani ničoho, čo je jeho.“ – tieto prikázania žiadajú od človeka spravodlivo konať; poctivo pracovať a chrániť majetok svoj aj blížnych – spravodlivosť = dať každému to, čo mu patrí – majetok máme nadobúdať statočnou prácou a užívať ho máme tak, aby slúžil dobru nášmu a našich blížnych 4. Čo žiada 8.Božie prikázanie? Čo je pravda? „Nepreriekneš krivé svedectvo proti svojmu blížnemu.“ – ôsme prikázanie žiada od človeka milovať a hovoriť vždy pravdu; dodržať dané slovo,  zachovať zverené tajomstvo a rešpektovať ľudskú dôstojnosť – pravda = súhlas vecí a rozumu 5. Čo je ohováranie a čo osočovanie? Ohováranie – kto o chybách blížneho rozpráva bez potreby, počas jeho neprítomnosti a s úmyslom uškodiť mu Osočovanie – keď tvrdíme to, čo je v rozpore s pravdou;  vymýšľame a zveličujeme chyby  s úmyslom uškodiť  – ak sme niekomu narušili dobré meno, sme povinní urobiť nápravu a odprosiť toho, komu sme ublížili IX. Život – najvzácnejší z Božích darov 1. Čo Boh žiada a čo zakazuje v 5. prikázaní? – v 5. prikázaní Boh zakazuje škodiť: sebe na tele (alkohol, drogy, lieky, diéty, samovražda...) sebe na duši („kult tela“= prílišné skrášľovanie sa, nevhodné obliekanie a pod.) druhému na tele (vražda, vojna, zlé zaobchádzanie a týranie...) a druhému na duši (pohoršenie) 2. Boží zákon a ľudský zákon – kedy si protirečia? – život je dar, ktorý sme dostali od Boha; nikto si ho nedal sám a nikto ani nemá právo vziať ho sebe alebo inému – svoj život si máme chrániť a starať sa oň!!! 3. Interrupcia (Aké je stanovisko Cirkvi?) = „potrat“; je vždy ťažkým hriechom, lebo znamená vraždu nenarodeného dieťaťa – cirkev hrozí trestom exkomunikácie (vylúčenie z cirkvi, zákaz pristupovania k sviatostiam) nielen pre matku,    ktorá na interrupciu šla, ale aj pre všetkých, ktorí tejto vražde napomohli 4. Eutanázia (Aké je stanovisko Cirkvi?) = „dobrá smrť“; znamená podanie smrtiacej dávky lieku (injekcia) smrteľne chorému a trpiacemu pacientovi,  spôsobí smrť a zbaví človeka bolesti a utrpenia  – je vždy ťažkým hriechom, lebo nikto nemôže nikomu siahnuť na života, ani nikto sám sebe nemôže život vziať – nie je však hriechom odpojiť od prístroja, ktorý už len udržiava orgány v činnosti (mozog už je mŕtvy) 5. Transplantácia orgánov (Aké je stanovisko Cirkvi?) = nie je hriechom; naopak, ide o skutok lásky – darovať možno len taký orgán, ktorý darcovi nespôsobí smrť (napr. jednu obličku, kostnú dreň, darovanie krvi...) X. Aká je skutočná láska 1. Čo žiada 6. a 9.  Božie prikázanie; smilstvo a cudzoložstvo „Nezosmilníš.“ – v 6. prikázaní nám Boh ukazuje, ako máme užívať sexualitu – smilstvo = telesné spojenie slobodných; ťažký hriech „Nepožiadaš manželku blížneho svojho.“– v 9. prikázaní Boh chráni súdržnosť manželstva a rodiny – cudzoložstvo = manželská nevera; ťažký hriech 2. Význam sexuality, kto je povolaný k čistote – sexualita = Boží dar, prostredníctvom ktorého Boh robí ľudí účastnými na svojom stvoriteľskom diele – cieľom sexu je DOBRO MANŽELOV + PLODENIE DETÍ (rovnocenné) – čistota = zdržanlivosť; morálna čnosť, ktorou človek ovláda svoju sexualitu;  k čistote je povolaný každý človek podľa svojho osobitného stavu  úplná čistota – viaže slobodných a spočíva v úplnom ovládaní sexuality manželská čistota – viaže manželov; spočíva v prežívaní manželskej lásky podľa Božej vôle 3. Homosexualite (Aké je stanovisko Cirkvi?) = Cirkev neodsudzuje homosexuálov, no odsudzuje homosexuálne zväzky (sexuálne spolužitie týchto párov) – homosexuáli sú povolaní k zdržanlivosti a k úplnej čistote, nesmú sa sobášiť, adoptovať si deti a pod.  4. Rozvod a tzv. „voľná láska“  (Aké je stanovisko Cirkvi?) – sú ťažkými hriechmi, lebo narúšajú jednotu a funkcie rodiny aj manželstva – rozvod = ťažké porušenie prísahy, ktorú si snúbenci vyslovili pred oltárom – „voľná láska“ = smilstvo (dvaja vstupujú do sexuálneho spolunažívania pred uzavretím manželstva) 5. Antikoncepcia, umelé oplodnenie a klonovanie (Aké je stanovisko Cirkvi?) – antikoncepcia = zabraňuje počatiu, preto odporuje Božiemu prikázaniu, odmieta počatie života       (Cirkev podporuje iné metódy plánovania rodičovstva; napr. Bilingsova metóda a pod.) – umelé oplodnenie =  ťažký hriech, darovať život môže len Boh prostredníctvom manželov – klonovanie = ťažký hriech, darovať život môže len Boh, a to originálnym spôsobom


 
Posledná aktualizácia: štvrtok, 09. máj 2019, 21:57