Oznamy 28.11.2021 - 5.12.2021
- Podrobnosti
V rámci možnej individuálnej pastoračnej starostlivosti je v našej farnosti umožnené:
Spoveď: Kostol Sečovce
pondelok 17.00 - 18.00
streda 17.00 - 18.00
piatok 17.00 - 18.00
Počas vysluhovania sviatosti zmierenia sa v kostole nemôžu vytvárať rady, preto vás prosíme, aby ste v kostole ostali len na nevyhnutý čas súvisiaci s vyslúžením sviatosti zmierenia.
Alebo individuálny termín sviatosti zmierenia môžete dohodnúť telefonicky.
Adorácia: Farský kostol v Sečovciach bude otvorený k individuálnej súkromnej modlitbe v sobotu od 9.00 - 13.00.
Sväté prijímanie:
Budeme rozdávať v nedeľu pred farským kostolom v Sečovciach v 15 minútových intervaloch od 14.00 do 15.00.
Pred kostolom v Dargove o 14.00 a 14.15
a v Bačkove o 14.30 a 14.45.
Pred kostolom v Kravanoch o 14.00 a 14.15
a vo Višňove o 14.30 a 14.45.
Kancelária:
Je v riadnom režime - od pondelka do piatka od 16.00 do 17.30.
Pohreby, sobáše, krsty vysluhujeme po dohode podľa momentálne platných pandemických nariadení.
Sv. Omše:
Sú slúžené v dohodnutých časoch len vo farskom kostole na dohovorené úmysly bez účasti veriacich.
Adventné vence:
Ak máte záujem požehnať adventné vence doneste ich v nedeľu do kostola v čase od 14. - 15.00. Vyzvihnúť si ich potom môžete v pondelok, stredu a piatok počas spovednej služby od 17.00 - 18.00.
Mladí:
Online príprava na celonárodné mládežnícke stretnutie v Trenčíne LETO 2022.
Deti:
Príprava na prvé sväté prijímanie naďalej prebieha v škole počas hodín náboženstva.
Požiadať o individuálnu duchovnú a pastoračnú službu je možné iba v prípade, že zúčastňujúca sa osoba - prijímateľ duchovnej alebo pastoračnej služby respektíve sprevádzajúca a vysluhujúca osoba bude zdravá a bez nariadených karanténnych opatrení.
Telefonický kontakt kancelárie farského úradu: 0949/627 466, 056/678 2235
-
Posledná aktualizácia: nedeľa, 28. november 2021, 13:02
PASTIERSKY LIST Konferencie biskupov Slovenska na Prvú adventnú nedeľu 2021
- Podrobnosti
Drahí bratia a sestry.
Srdečne vás pozdravujeme a prihovárame sa vám na Prvú adventnú nedeľu, ktorou začíname nový liturgický rok. Advent je obdobím prípravy na slávenie Vianoc. Je to čas očakávania, že sa duchovne stretneme s Ježišom Kristom. Preto sa tešíme a náležite chystáme. Čím lepšia bude naša príprava, tým obohacujúcejšie bude naše stretnutie s ním.
Dnešné liturgické texty obracajú našu pozornosť na vzácny Kristov dar: na vykúpenie, ktoré priniesol celému svetu. Vykúpenie je oslobodením od zla. Je to čisté svedomie naplnené Božím pokojom. Je to nový život s Bohom. Nech by bola temnota zla okolo nás akákoľvek, „zodvihnime hlavu, lebo sa blíži naše vykúpenie!“ (porovnaj Lukáš 21, 28).
Adventný čas zároveň predstavuje celý náš život, ktorý má byť prípravou na stretnutie s Bohom vo večnosti. Veď preto sme stvorení, aby sme sa raz stretli s Pánom „z tváre do tváre“ (Prvý Korinťanom 13, 12). A tak, hoci je Advent aktuálnym liturgickým impulzom na stretnutie s Bohom, naša príprava má byť celoživotnou úlohou, ktorú treba plniť aj v ostatných častiach liturgického roka. Pritom nám veľmi pomáhajú bohoslužby, najmä liturgia svätej omše.
S tým súvisí aj zámer tohto pastierskeho listu – podať vám vysvetlenie ohľadom nového prekladu Rímskeho misála, ktorý začneme záväzne používať od 1. januára 2022. Ako viete, Rímsky misál je po knihe Svätého písma najdôležitejšou liturgickou knihou, lebo obsahuje texty svätej omše. A vo svätej omši, ktorá je sprítomnením Pánovej obety, vzniká Eucharistia – Najsvätejšia sviatosť. Preto si svätú omšu a jej liturgické texty ceníme zo všetkého najviac. V novom misáli sa stretnete s viacerými zmenami: najvýraznejšou z nich budú odlišné slová premenenia. Pozrime sa na dôvod.
V šesťdesiatych rokoch minulého storočia, keď sa začal latinský Rímsky misál vydávať v živých jazykoch, existovalo presvedčenie, že jeho texty sa majú prekladať nie doslova, ale interpretačne, teda s určitým výkladom. A tak vo formule premenenia nad kalichom bolo spojenie „pro multis", ktoré doslova znamená „za mnohých“ preložené ako „za všetkých“. „Toto je moja krv, ktorá sa vylieva za vás i za všetkých na odpustenie hriechov." Po novom bude „Toto je moja krv, ktorá sa vylieva za vás i za mnohých na odpustenie hriechov". Tento preklad je totiž bližší originálu. Vyslovením výrazu „za mnohých" pri Poslednej večeri Pán Ježiš pripomenul naplnenie proroctva o Božom služobníkovi z Knihy proroka Izaiáša (porovnaj Izaiáš 53,11). Izaiáš prorokoval, že Boží služobník „ospravedlní mnohých", a ponesie „hriechy mnohých". Na viacerých ďalších miestach Sväté písmo potom uisťuje, že svoju vykupiteľskú obetu Ježiš Kristus priniesol za celé ľudstvo.
Napríklad v Liste Rimanom čítame, že Boh svojho Syna „vydal za nás všetkých“ (Rimanom 8, 32). Takisto v Druhom liste Korinťanom je napísané, že „jeden zomrel za všetkých" (Druhý Korinťanom 5, 14) a v Liste Timotejovi svätý Pavol dodáva, že Kristus „vydal seba samého ako výkupné za všetkých" (Timotejovi 2,6). Toto Cirkev vždy verila. A kvôli interpretačnému spôsobu prekladania, ktorý bol rozšírený v druhej polovici 20. storočia, sa v slovách premenenia vo viacerých jazykoch – aj v slovenčine – výraz „za mnohých", nahradil výrazom „za všetkých".
Na začiatku 21. storočia sa však v príprave textov upustilo od prekladania s výkladom. Cirkev si totiž uvedomila, že vernosť biblickému originálu je dôležitejšia. A teda aj samotný výraz „za mnohých“, ktorý Pán Ježiš použil pri Poslednej večeri a ktorý je aj v latinskom origináli misála, nás viac približuje k hlbokému tajomstvu Eucharistie než ako výraz doplnený výkladom, „za všetkých" (porovnaj inštrukciu Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí z 28.3.2001).
Pápež Benedikt XVI. v roku 2012 napísal list, v ktorom apeloval, aby sa veriaci pripravili na opätovné zavedenie výrazu „za mnohých“ v texte premenenia. Nejde tu o vieroučnú zmenu ani o posun v texte premenenia. Ide o návrat k biblickému textu a k pôvodnému liturgickému originálu. Naďalej, samozejme, veríme a vyznávame, že Pán Ježiš zomrel za celý svet.
Ak je táto skutočnosť taká jasná, prečo sa upravuje text premenenia? Preto, lebo Cirkev chce byť na základe aktuálneho poznania čoraz vernejšou Ježišovmu slovu. Doslovným prekladom slov Svätého písma, teda bez vkladania interpretácií, aj keď správnych, sa chce zdôrazniť vernosť a úcta k originálu. Vysvetlenie, výklad textu, sa má robiť následne, v katechéze, nie priamo v preklade. Toto je najdôležitejší dôvod.
Možno k tomu dodať, že v našich konsekračných slovách pribudne aj slovo „lebo“, ktorým je – v duchu spomínanej vernosti – preložené latinské slovo „enim“. A pravdaže, nový preklad misála má aj ďalšie úpravy a slovné vylepšenia. S nimi sa treba oboznamovať postupne, na farskej úrovni. Preto Liturgická komisia Konferencie biskupov Slovenska dáva všetkým k dispozícii elektronickú verziu knihy katechéz o svätej omši, ktorú možno nájsť na jej internetovej stránke (liturgia.kbs.sk).
Drahí bratia a sestry, aj z týchto posledných úprav Rímskeho misála možno vnímať snahu o rast vernosti Cirkvi v dôležitých prekladoch textov; vidno z nich, že Kristova Cirkev je stále živá: je Cirkvou „na ceste“ a úprimne sa usiluje čo najlepšie pripraviť na stretnutie so svojím Ženíchom – Kristom (porovnaj Zjavenie 21, 2).
Prosíme vás, zapojme sa aj my všetci do tohto procesu „budovania vernosti“ Ježišovi Kristovi. Máme na to dobré predpoklady. Pripomeňme si, že celý náš život je „prípravou“ na stretnutie s Bohom. Tak, ako sa na Pánovom oltári premieňa chlieb a víno na Božie telo a krv, tak nech sa premieňajú aj naše srdcia a mysle na krajšie a milšie pred Bohom i pred ľuďmi. Nech zmysluplne – v čoraz väčšej vernosti Bohu – prežijeme nielen tento Advent, ale aj celý náš život. Máme nádej, že aj my raz začujeme Pánove slová: „Správne, dobrý a verný sluha; bol si verný nad málom, ustanovím ťa nad mnohým: vojdi do radosti svojho pána“ (Matúš 25, 21).
Drahí veriaci, milovaní bratia a sestry. V tomto duchu vám vyprosujeme a želáme požehnané prežívanie Adventného obdobia; pokojné a milostiplné Vianoce i celoživotnú túžbu – dobre sa pripraviť na šťastné stretnutie s naším Pánom Ježišom Kristom, ktorý nám prináša vykúpenie.
Žehnajú vás vaši katolícki otcovia biskupi Slovenska
Pastiersky list treba prečítať namiesto homílie na 1. adventnú nedeľu 28. novembra 2021.
-
Posledná aktualizácia: sobota, 27. november 2021, 13:42
Oznam - Individuálna pastorácia
- Podrobnosti
-
Posledná aktualizácia: štvrtok, 25. november 2021, 17:42
Často kladené otázky ohľadom nového Covid-automatu, platného od 22. 11.
- Podrobnosti
Otázka: Je možné, aby sväté omše v režime "OP" slávili aj kňazi, ktorí nie sú očkovaní, ani neprekonali covid v ostatných 180 dňoch?
Odpoveď: Je to možné, avšak pre kňazov v takom prípade platí povinnosť pravidelného testovania: musia mať negatívny test (antigénový platí 48 hodín, PCR alebo LAMP test 72 hodín). OPRAVA!: Podľa aktuálnych informácií sa povinné zavedenie režimu OTP na pracoviskách od pondelka 22. novembra nenariadi, takže ani povinnosť pravidelného testovania pre nezaočkovaných kňazov zatiaľ platiť nebude.
Otázka: Kto sa môže zúčastniť na svätých omšiach v režime "OP"?
Odpoveď: Kompletne zaočkované osoby po dobu 1 roka od kompletného zaočkovania. Osoby po potvrdenom prekonaní ochorenia COVID-19 (musia mať doklad RT-PCR2 o prekonaní), sa môžu zúčastňovať do 180 dní od prekonania. Zároveň, osoby po prekonaní COVID-19 sa môžu zúčastňovať až po dobu 1 roka od jeho prekonania, ak majú aspoň jednu dávku vakcíny (a vakcína musela byť podaná do 180 dní od prekonania potvrdeného RT-PCR3). Deti mladšie ako 2 roky sa môžu zúčastniť bez podmienok. Deti vo veku 2-12 rokov sa môžu zúčastniť s testom (48h Ag, 72h PCR/LAMP).
Otázka: Má kňaz povinnosť uviesť na dverách kostola režim, ktorom sa bohoslužba slávi a má poverená služba žiadať, aby účastníci predložili platný COVID-Pass?
Odpoveď: Áno. Ak budú v kostole v režime OP osoby, ktoré režimu OP nezodpovedajú, môžu tieto osoby pri kontrole štátnymi úradmi dostať pokutu. A pokuta v takom prípade hrozí aj farnosti.
Otázka: Pre toho, kto sa nemôže zúčastniť na bohoslužbe v nedeľu a v prikázaný sviatok kvôli obmedzeniam vyplývajúcim z covid automatu, platí dišpenz od účasti?
Odpoveď: Áno.
Otázka: Môžu na svätú spoveď prísť aj nezaočkované osoby?
Odpoveď: Samozrejme, ale v rámci tzv. individuálnej pastorácie. Nie je možné, aby sa pred spovedelnicami vytváral rad: kto nie je zaočkovaný, musí si svätú spoveď dohodnúť s kňazom individuálne.
Zdroj: TKKBS
Link: https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20211119036
-
Posledná aktualizácia: sobota, 20. november 2021, 19:33